Tuesday, March 6, 2012

Mini Piedmontois - avagy Eric Lanlard mogyorótortája kicsiben

Van az már legalább fél éve, hogy beleszerettem ebbe a tortába. Eric Lanlard műsorát sosem hagyom ki, rengeteget lehet tőle ellesni és megtudni a klasszikusok eredetéről. Már a neve is teljesen magával ragadott: Piedmontois. Annyira elegáns, nem? Ebből talán már tudtatok arra következtetni, hogy itt bizony a mogyoró áll a főszerepben, hiszen máig a legjobb mogyoró a világon, a piemonti. A torta lényege, a mousse két mogyorós lap között ücsörög, az egész pedig le van öntve mogyorós tejcsokoládé glazúrral. Ugyan már van a blogomon egy mogyorómousse torta, de ez más. Tetszett, hogy ennek a mousse-nak az alapja cukrászkrém, vaj és olasz meringue, ezt ugyanis még nem próbáltam. Ugyan készítettem már cukrászkrém alapú mousse-t, de abban zselatin és tejszín is volt. Kedvencem továbbra is a pâté à bombe alapú marad, ezt követi az olasz meringue-tejszín verzió, mely talán a leglégiesebb, bár azt hiszem, hogy Pierre Hermé receptje még ezt is felülmúlta! De térjünk vissza a tortához! Úgy döntöttem, hogy nem egy nagyot, hanem inkább hat kicsit sütök. Eredetileg tejcsokoládé burkolja, viszont valahogy nagyon leszoktam már róla, így étcsokoládét használtam és szerintem még ígyis túl édesre sikerült. Bele sem merek gondolni, milyen lett volna, ha a mogyorókrémet tejcsokiból csinálom. A receptben zárójelben megtaláljátok, hogy hol csökkenteném a cukrot, ha újra megsütném. Egyébként itt-ott változtattam rajta, mert nagyobb adag mogyorókrémet és picivel több cukrászkrémet adtam hozzá, mint az eredeti receptben. Valószínűleg ez is rátett egy lapáttal arra, hogy nagyon édesre sikerült. Ismétlés mindenképpen lesz, mert szenzációsan mogyorós és a rengeteg vaj ellenére is eszméletlen könnyű a mousse. Viszont nem szabad rögvest hűtőből tálalni, hanem hagyjuk állni olyan fél órát szobahőmérsékleten. Az igazi mogyorós tejcsokoládé rajongóknak, ez maga lehet a tökély. Anyu, neked pedig itt üzenem, hogy a fagyasztóban vár titeket egy-egy példány!



Hozzávalók:
Eric Lanlard receptje alapján
a mogyorós piskótához:

5 tojásfehérje
200 g pirított darált mogyoró
100 g cukor
50 g liszt
az olasz meringue-hez:
180 g cukor
90 g tojásfehérje
a mogyorómousse-hoz:
2 tojássárgája

50 g cukor (20 g-ot használnék)
25 g kukoricakeményítő
125 ml tej
25 g vaj
1/2 rúd vanília

150 g puha vaj
50 g mogyorókrém (részletek a leírásban, 90 g-ot használtam)
olasz meringue

a galzúrhoz:
100 g durvára vágott mogyoró
100 g vaj
200 g tejcsokoládé (60%-os étcsokit használtam) 


Melegígsük elő a sütőt 180°C-ra. Verjük egy csipet sóval kemény habbá a fehérjét, majd forgassuk bele a darált mogyorót, cukrot és a lisztet. Amennyiben 25 cm-es tortát akarunk csinálni, tegyük habzsákba a masszát és nyomjunk két 25 cm-es kört a sütőpapírra. Süssük körülbelül 20 percig. Ezután készítsük elő az olasz meringue-et. Egy kis lábosban tegyük fel főni a cukrot 125 ml vízzel. Ezalatt kezdjük el verni a tojásfehérjét, és ha már majdnem felverődött adjuk hozzá a közben 120°C-ot elért szirupot és verjük kemény habbá. A tejet tegyük fel forrni a vaníliarúddal és kikapart magokkal. Közben keverjük össze a tojássárgáját a cukorral és a keményítővel, majd öntsük rá a forró tejet lassan csurgatva és folyamatos keverés mellett főzzük addig, míg besűrűsödik. Keverjük hozzá a vajat és hagyjuk kihűlni.



A mogyorókrémhez 100 g mogyorót pirítsunk meg, majd pürésítsük 100 g olvasztott ét- vagy tejcsokoládéval és 1 evőkanál olajjal. Egy evőkanálnyit nyugodtan nassoljunk el, a maradékot pedig keverjük a cukrászkrémhez. Ezután keverjük bele a puha vajat, majd forgassuk bele az olasz meringue-et. A megsült alapokat vágjuk méretre, majd tegyük az egyiket egy tortakarika aljára, öntsük rá a mousse-t és fedjük le a másik lappal. Tegyük legalább egy órára a hűtőbe. A glazúrhoz olvasszuk fel a vajat és a csokoládét, majd keverjük bele a mogyorót és vonjuk be vele a tortát. Nekem a hat kicsihez dupla adag glazúrra volt szükségem.



12 comments:

Kisildi said...

Gyönyörűségesek!!!

Selectfood said...

Szia,
ez nagyon, de nagyon guszta, a képek pedig gyönyörűek!

Látom, hogy legközelebb kevesebb cukrot teszel bele, én is jóval kevesebbel fogom kipróbálni. ;) És kevesebb vajjal? Azért működne úgy is, nem?

chriesi said...

@Kisildi: Köszi!

@Selectfood: Örülök, hogy tetszik! Hmm, az olasz meringue-hez a cukrot semmiképpen sem csökkentem, mert szerintem akkor nem lesz megfelelő állagú. Ami a vajat illeti, a 150 g -ból sem mernék levenni, maximum azt a 25 grammot venném le, amit a cukrászkrémhez ad.

Praliné Zsuzsi said...

Az az utolsó kép... brutális!

Gesztenye receptjei said...

Elállt a szavam:-)))
Csodásak a képek is, na de a süti mindent visz:-))

chriesi said...

Köszönöm szépen, nagyon örülök, hogy tetszik! :)

Selectfood said...

Igazad van, kevesebb cukorral a meringue már nem is lenne igazi meringue. Hát ezért nem is készítettem én még eddig.
Sebaj, majdcsak kifundálok helyette valamit, mert igencsak kívánatos ez a desszert. ;)

Nelli said...

Egyszerűen gyönyörű!Irtó finom lehet!:)

chriesi said...

@Selectfood: Hajrá! Kíváncsian várom. Esetleg próbáld ki az én mogyoró mousse receptem.

@Nelli: Köszi szépen! Sajnos nagyon finom...igaz képes voltam két részletben megenni egyet, csak azért, hogy ne legyen akkora lelkiismeretfurdalásom...:)))

Csibe said...

Te jóóó ééég, ez nagyon durván jól néz kis!!!!

Babette said...

Anyám! Ebéd után vagyok....és ezután az imádott bountym egy nyamvadt kis csoki lett:)))

chriesi said...

Kalóriákat tekintve is durva. :))

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...