Thursday, September 18, 2008

Középkori ételek

Egy középkori szakácsversenyre készültek az alábbi ételek. Nos nem állítom hogy mind a három ételt ebben formában ették és készítették is el, de a fűszeres almatorta például Tailleventnek, azaz Guillaume Tirelnek, a 14. században élő V. és VI. Károly főszakácsának, a receptje. A pisztráng pedig egy középkori angol recept ahol is fűszervajjal roston sütötték meg a halat. A harmadik étel pedig őz szűzérme mézes mandulás tökkel és vöröskáposztával.


Mindhárom ételnek elkészítettem egy mai változatát is. Nos először lássuk Taillevent receptjét: Gyúrjunk tésztát (225 g) lisztből, (150g) vajból, (1) tojásból, (1 ek) mézből. Pucoljunk meg egy hagymát, vágjuk szeletekre és vajo puhítsuk meg, adjunk hozzá két szeletekre vágott almát, (5) szárított fügét, (200g) szőlőt, ízesítsük (1 g) sáfránnyal, (1/2 tk) fahéjjal, egy csipet gyömbérrel, két csipet ánizssal, egy csipet szegfűszeggel, majd öntsünk rá (500 ml) fehérbort és
főzzük el. A tésztát vágjuk két darabba, nyújtsuk ki, helyezzük rá a tölteléket, fedjük le és kenjük le tojással. Süssük 15 percig 200°C-on.
A mai verzióból kihagytam a hagymát, friss fügét használtam szárított helyett és szőlőt mézes-fehérborba párolva a tortácska tetejére tettem.



A halat sózzuk, kenjük meg a fűszervajjal (kakkufű, zsálya, menta) és süssük mindkét oldalán 4-5 percig. A középkorban egy jó szelet kenyéret ehettek hozzá, én egy zelleres krumplipürét csináltam mellé.



Nos és végül a vad. Életem első vadhúsa volt így nagyon kíváncsi voltam rá. A mai verzióhoz is csak a középkorban ismert és használt alapanyagokat akartam használni. A húst pácoltam vörösbor és vörösborecet keverékben zöldségekkel, borókabogyóval, kakukkfűvel.




Mellé tökből keszült gombócot csináltam gesztenyepürével töltve és vöröskáposztát almával, hagymával, narancslével, vörösborral, vörösborecettel, fahéjjal, babérlevéllel, szegfűszeggel, korianderrel ízesítve.


No comments:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...